Jāņa Ķurzēna “Dzelzceļi. I daļa. Ceļa būve. Pamatne, virsbūve un stacijas”


dzc-gramatas-vaksJau kopš pamatskolas ir zināma vājība pret dzelzceļiem. Tāpēc pērn, kad ieraudzīju internetos par pieņemamām naudiņām technisku grāmatu par dzelzceļiem, iegādājos bez īpašas vajadzības. Nu esmu izlasījis un varu dalīties iespaidos.

Izdevuma sūtību atklāj autors priekšvārdā:

Grāmata ir domāta ne tikai kā rokas grāmata lietošanai praksē inženieŗiem, techniķiem un ceļu meistariem, bet arī kā mācības grāmata techniskās skolās un pašmācībai.

Grāmatā esmu mēģinājis sistēmatiskā veidā īsi, vienkārši, pamatoti un vispusīgi apskatīt visus galvenākos dzelzceļu būves un ekspluatācijas principus, pie ir kam ņemti vērā ārzemju dzelzceļu piedzīvojumi un pārbaudīti jauninājumi.

Autors paškritiski izsakās par savu valodu, taču varu apliecināt, ka laba latviešu valoda un latviski dzelzceļa termini bija viena no lasīšanas baudām (nez kā termini pārcietuši pārkrievošanu…):

Turu par vajadzīgu aizrādīt, ka grāmatas sastādīšana radīja zināmas grūtības techniskās terminoloģijas ziņā, jo tā līdz šim vēl nav pilnīgi izstrādāta. Arī valodnieciskā ziņā grāmatā būs atrodami nelīdzenumi, jo noteiktai techniskai izteiksmei ir savas īpatnības.

Saturs visai plašs:

  • īss dzelzceļu un to vēstures apskats;
  • galvenie dzelzceļa jēdzieni;
  • gabariti;
  • ceļa sastāvdaļas;
  • ceļa stāvoklis plānā un profilā;
  • sliedes, to atbalstīšana un salaidne;
  • virsbūve (nē, ne vagonu kā automobiļu, bet sliedes+gulšņi+balasts), tās aplēse un likšana;
  • pārmijas, krustojumi un pinumi;
  • stacijas, to iekārtas un būves u.c.

Vispaviršāk skats slīdēja pāri formulām un to izvērsumam. Bet arī bez tām tagad kādu laiku zināšu, ka, piemēram:

  • dzelzceļš no taisna posma uz riņķa līnijas liekumu nepāriet tieši, bet pa kubisku parabolu;
  • arī vilcienu riteņiem ir riepas;
  • stacijas ceļ dzelzceļam tai pusē, no kuŗas gaidāma lielāka satiksme;
  • šķirotavās mēdz būt vasaras un ziemas uzkalni.

Jā, turpmāk, ejot pa Šķirotavas vai Vagonu parka stacijas gājēju tiltiņu, uz lejā redzamo skatīšos maķenīt citādi. Un, ja brīnuma pēc kādam ir grāmatas II daļa “Trakcija, ekspluatācija un jaunu līniju projektēšana”, labprāt iegūtu savā īpašumā. Vēl tik daži lappušu paraugi:

 1-att 2-att

3-att

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: