Kučinska 5% IKP pieauguma 2018.gadā


Lauku radi nesen saņēma ZZS reklāmas avīzi un laipni dalījās. Pirmā lappusē pievērsa uzmanību, ka premjers Māris Kučinskis intervijā sola:

Mums ir konkrēts uzstādījums, ka kopproduktam 2018.gadā jāpieaug par pieciem procentiem.

Jeb, citiem vārdiem, gaisa pilis. Tiesa, pārliecināties par to varēs tikai pēc nākamām Saeimas vēlēšanām. Kāpēc tomēr jau šobrīd esmu pārliecināts, ka solītas gaisa pilis? Faktu un skaitļu, konkrēti, IKP statistikas dēļ. Centrālā statistikas pārvalde piedāvā ceturkšņu datus salīdzināmās cenās kopš 1995.gada, kas aptuveni sakrīt ar laiku, kad beidzās SPRS sabrukšanas efekts. IKP 21 gada pieauguma caurmērs bijis 3,9% gadā, no kā 5% nav diži tālu, taču saimniecības izaugsmes ātrums būtiski atšķiŗas, salīdzinot laiku līdz uzņemšanai ES (1995.gada 2.ceturksnis — 2004.gada 2.ceturksnis; salīdzinu 2.ceturkšņus, lai būtu viens gada laiks) un ES sastāvā (2004.gada 2.ceturksnis — 2016.gada 2.ceturksnis):

 latvijas-ikp-augsana-pirms-un-pec-uznemsanas-es

Varētu iebilst, ka ES sastāvā iekritusi 2008.—2009.gada krize. Jā, taču tāpat iekrituši treknie gadi, savukārt pirms ES iekrita 1995.gada banku krize un 1998.gada Krievijas krize. Lai salīdzinām Kučinska solīto ar pēdējo gadu īstenību:

latvijas-ikp-augsana-no-2012

No 0,7% šobrīd līdz 5% pāris gados un ar lielisko ES saimniecības stāvokli — nu, nu.

Publicēts Uncategorized. Birkas: , , . 1 Comment »

Viena atbilde to “Kučinska 5% IKP pieauguma 2018.gadā”

  1. apskaidrojiet mani Says:

    5% IKP izaugsme 2018, gadā ir absolūti suņa murgi, tomēr es neuzskatu, ka ir adekvāti salīdzināt 1995. gada banku krīzi un 1998. gada Krievijas krīzi ar visu pasauli skārušu finanšu krīzi. Ja 1998. gadā mums bija iespēja pārorientēt Latvijas starptautisko tirgu no Krievijas uz, piemēram, Skandināviju (nezinu šī notikuma specifiku, tamdēļ nemāku teikt, kā tas notika), tad 2007. gadā tā nebija, jo cieta visi. Jāpiebilst arīdzan, ka šobrīd Latvijā saskaramies ar vairākām iekšējām problēmām, kas mūs bremzē (taču šo tālaika korupcija un ēnu ekonomika noteikti atsver), kā arī vispārēju nedrošību starptautiskajā vidē. Turklāt tagad jau 3 gadus ilgst konflikts ar Krieviju, kas pastāvīgi samazina kravu tranzītu caur Latviju, un savā ziņā labi vien ir – kad graša pie dvēseles nebūs, vēders prasīs ēst, izdomās kā pašu naudu taisīt, nevis tikai dusēt kaimiņa atkarībā un žēlsirdībā, kā arī beidzot piepildītos visu ekonomistu sapnis par to, ka Latvijā beidzot dara darbu ar augstu pievienoto vērtību.


Komentēt

