Gabrielas Zevinas “Grāmatnieks, kurš atrada dzīvi”


c2b436bf1d10bc448ba4611a8572a307[1]Sieva bija paņēmusi bibliotēkā, izlasīja pāris nodaļu un atzina par lasīšanas vērtu. Kad viņa bija izlasījusi, manā rīcībā palika trīs dienas līdz grāmatas nodošanas termiņam. Pagarināt nedrīkstēja, jo bibliotēkā pēc tās esot rinda. Tāpēc bija jālasa maķenīt cītīgāk nekā parasti. Par laimi, romānam ir tikai 243 lappuses. Nu esmu izlasījis un varu dalīties iespaidos.

“Grāmatnieks” patika. Ar visu ko. Jo ir parasta cilvēka dzīvesstāsts bez ārkārtējiem notikumiem. Jo bez tīšas vai netīšas ideoloģijas. Jo par ģimenes dzīvi. Jo par grāmatām un grāmatniecību. Jo par mīlestību. Jo gribot negribot jāsalīdzina ar savu ģimeni. Jo mazliet skumji un visai sirsnīgi.

Tātad — ir sala. Ne siltās zemēs, bet pie Menas krasta, tātad ar nepatīkamāku klimatu nekā Latvijā. Salā ir grāmatnīca. Tās īpašniekam autoavārijā bojā gājusi sieva, un viņš viens pats noejas. Un tomēr atrod jaunu dzīvi un nodzīvo to līdz galam. Pāris grāmatu daudzināšanas citātu:

Pasaulē nav nekā, ko varētu pielīdzināt grāmatu cilvēkiem. Tas ir džentlmeņu un lēdiju bizness. .. Grāmatu veikali pievelk pareizos cilvēkus. .. Un man patīk runāt par grāmatām ar cilvēkiem, kuriem arī patīk runāt par grāmatām. Man patīk papīrs. Man patīk tā sajūta, un man patīk izjust grāmatu savā kabatā. Un man arī patīk, kā grāmatas smaržo.

..

Es neticu Dievam. Neesmu nevienas reliģijas piekritēja. Bet šī vieta man ir tuvākais baznīcai, ko šajā dzīvē varu iedomāties. Tā ir svēta vieta. Ja turpinās pastāvēt tādi grāmatu veikali kā šis, esmu pārliecināta, ka grāmatu izdošanas biznesam ir droša nākotne.

Lasot uzzināju šo to jaunu. Piemēram, ka ir tāds “BaibaBooks” apgāds, kas šo izdevis. Un ka ir tāda amerikāņu rakstniece Gabriela Zevina, kas šo sarakstījusi. Pieņemu, ka vesels iespaidu slānis palika neatklāts, jo nepārzinu amerikāņu literātūras, kuŗas autori un darbi mudž piesaukti romānā. Lasīt palīdzēja teicams tulkojums, daža kļūdiņa (Džo Nesbo, kur runa par Jū Nesbē) ir sīkums, salīdzinot ar daudz trāpīgāku grāmatas nosaukumu nekā oriģinālā.

Kā jau teicu, patika. Bet ne tik ļoti, lai pirktu. Iesaku, kam patīk lasīt dzīvesstāstus un patīk grāmatas vispār.

Komentēt

