Autoskola: pirmo reizi pie stūres


Šodien bija pirmā braukšanas nodarbība. Aizbraucām uz Mālu ielas galu pie “Dzintara”, kur laikam pusrīgas brauc, un sākām. Iekārtošanās mašīnā — sēdekļa, stūres, spoguļu pielāgošana sev. Ātrumi un sīkas viltībiņas, tos pārslēdzot. Pedāļi: sajūga, bremžu, gāzes. Kāju kustības ar tiem: sajūgu laiž vaļā ar celi un gūžu, papēdis kustas; labās kājas papēdis pretī bremzei, un uz gāzi pāriet, pagriežot pēdu. Tad nopietnākais — sākšana braukt. Ja pareizi atceros:

  1. ieslēdz ar atslēgu mašīnu;
  2. nospiež sajūgu, lai iedarbinātu motoru;
  3. ja motors nesāk darboties, vēl mazliet pagriež atslēgu, lai to iedarbinātu;
  4. ieliek 1.ātrumu;
  5. skats kreisā spogulī. Ja vajag, ieslēdz kreiso pagriezienu;
  6. sajūgu lēnām atlaiž;
  7. var spiest gāzi.

Hmm, neesmu pārliecināts, vai visu atceros un nesajaucu secību. Šobrīd grūtības rada darbību un to secības iegaumēšana. Vienas lielākās — sajūga atlaišana. Ja spiež par lēnu, jāsasprindzina kāja un paiet padaudz sekunžu. Ja par ātru, noslāpst. Otras — vairākām ķermeņa daļām vienlaikus jāpilda dažādi uzdevumi. Šķiet, būs jātrenējas un jātrenējas.

Līdz ātrumu pārslēgšanai braucot netiku — nebija tāda ātruma —, bet, cik atceros: skatās ~2000 apgriezienu, atlaiž gāzi, nospiež sajūgu, pārslēdz ātrumu.

Apstāšanās: nevar pliki bremzēt, tad noslāpst. Vispirms nospiež sajūgu, tad līgani bremzē. Es bieži par stipru. Pēc apstāšanās pārbauda, vai mašīna neripo.

Salīdzinot ar pedāļu mākslu, stūrēšana ir jūtami vieglāka lieta. Apgūstamās lietas: mašīnas izmēru izjūta, stūres griešanas un automobiļa griešanās attiecība. Te nav nekāds divritenis, kam, cik griez stūri, tik arī priekšējais ritenis griežas. Kamēr lēzens pagrieziens, labi, bet asā jāgriež un jāgriež, un tad vēl jālaiž atpakaļ.

Beigās man tika vieglākais — stūrēšana, instruktoram pedāļi un ātrumi, un tā mēs aizbraucām no “Dzintara” līdz Stradiņiem. Stūrējot visu laiku šķita savādi, ka tā nav spēle, bet īstenība. Trajektorija vietām (īpaši 90° pagriezienos) bija drebelīga, tomēr, domāju, inspektoram ne reizi necēlās stāvus mati. Pats nebijos; bija jāpierod, ka atšķirībā no divriteņa nav tik ļoti jāturas pie labās malas.

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: