Algas “Latvijas dzelzceļā” un citur


Sacelta brēka: “Latvijas dzelzceļa” priekšniekam Uģim Magonim šogad pacelta alga no Ls2600 līdz Ls8500 mēnesī. Algas ievērojami celtas arī citiem LDz priekšniekiem un arī citos valsts uzņēmumos.

Kā tā drīkst? Atļaušos paskaidrot: lai cik netīra šī padarīšana būtu, tā nekādā ziņā nav kļūda vai negadījums, bet gan sistēmas īpašība, kas tieši izriet no fakta, ka “Latvijas dzelzceļš” ir valsts uzņēmums. Lai salīdzinām ar privātu uzņēmumu, kaut kādu “Jāņa sētas” karšu apgādu. Vai kādu interesē, cik  saņem “Jāņa sētas” priekšnieks? Protams, nē. Jo “Jāņa sēta” ir privāts kantoris, un tā akcionāri maksās priekšniekiem tik, lai uzņēmums nestu iespējami lielu peļņu. Ja maksās Ls8500, tad tāpēc, ka priekšnieks peļņu vairos vēl lielākā apmērā, ne tāpēc, ka viņam izdevies tā sarunāt.

Savukārt valsts uzņēmumi ir pilnīgi kas cits. To darbības mērķis nav peļņas nešana akcionāriem, un algu noteikšanā nedarbojas peļņas maksimizācijas aprēķins. Tāpēc jebkuŗa alga — Ls2600, Ls8500 vai cita — neizbēgami rada neatbildamu jautājumu, vai tā ir atbilstīga. Iznākumā valsts uzņēmumos, salīdzinot ar brīva tirgus iekārtu, ir daudz augstākas kukuļošanas un iedzīvošanās iespējas, kas rada neefektīvāku resursu sadalījumu un šķērdē tos.

Tāpēc cīņa pret tādām lietām kā “Latvijas dzelzceļā” lemta sakāvei. Var, protams, kādu laiku pa starpu gadīties kāds pieticīgs cilvēks, taču ilgtermiņā tā ir cīņa ar vējdzirnavām. Vienīgais veids, kā tiešām var tikt vaļā no neatbilstīgām algām un šaubām par tādām “Latvijas dzelzceļā” un jebkur citur — godīgi privātizēt un likt darboties konkurences apstākļos.

Advertisements

4 Atbildes to “Algas “Latvijas dzelzceļā” un citur”

  1. Edgars Behmanis Says:

    Nē tā ir valdības un ministra atbildība neizdarība. Atalgojumam ir jābūt orientētam uz mērķi, saņem % no izpildītā un saņem algā kaut miljonu, ja tas valstij ir izdevīgi. Pārāk stratēģisks uzņēmums lai atdotu to privātās rokās – principā garantēta LABA peļņa uz mūžīgiem laikiem.

  2. Mārtiņš Says:

    Edgar, lūdzu nosaki mērķus kuri jāizpilda LDz vadītājam un cik % no izpildītā viņš saņems? kāda tad sanāks alga? kā nomērīt tieši cik stratēģisks uznēmums ir LDz un tieši par cik % vadītājs ir izpildijis šo mērķi katru gadu/mēnesi?

    • Edgars Behmanis Says:

      Lai pieņem mani darbā aprēķināšu, ir pieredze, ņemot vērā LV ģeogrāfisko stāvokli un tranzīta īpatsvaru citu vārdu, kā stratēģisks atrast nevaru.

  3. Jancis Says:

    Ticība tam, ka privātais uzņēmums strādā labāk nekā valstij piederošais, nav balstīta nekādos faktos un ir ļoti kaitīga. Naivi ticēt, ka patērētāji automātiski gūs labumu, nododot public service no pakļautības pilsoņiem, kurus tas apkalpo, privātajai tirānijai.


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: