Sīrija grāvis


Vai esat ievērojuši Tālivalža ielā pie Bajāru un Zalkšu ielas tādu kā ieplaku?
Vai esat ievērojuši pie Čiekurkalna tirgus grāvi gar dzelzceļu?
Vai esat ievērojuši Džutas—Viskaļu ielas dzelzceļa pārbrauktuvei blakus pajaunu caurteku, kam cauri izvilktas arī visādas caurules?
Vai esat ievērojuši mardziņas abās Čiekurkalna 1.līnijas pusēs ielas galā pie autobusa pieturas?
Vai esat ievērojuši, ka, braucot pa Čiekurkalna 2.līniju, aiz 8.šķērslīnijas tā noiet lejā, sasniedz dibenu tūlīt aiz 7.šķērslīnijas un tad līdz 6.šķērslīnijai uziet augšā?

Tās visas ir vienas lietas daļas — Sīrija grāvja. Proti, joprojām dabā redzamas novadgrāvja atliekas, pa ko Teikas notekūdeņi tecēja uz Ķīšezeru. Mantinieka—Ošiņa 1939.g. karte rāda pilnā plaukumā gan grāvi, ko esmu pārvilcis ar zilu līniju, gan latviešu Rīgu vispār:

Grāvja atliekas pie dzelzceļa un lejtece Čiekurkalna pļavās, kā arī reljefs Čiekurkalnā redzams krievu laika topografiskās kartēs:

Bet kāpēc Sīrija grāvis? Jo sākās tas pie “Sirius” mašīnu fabrikas (tagad — “Sperre Baltic” ķeta lietuve Biķernieku ielā starp Tālivalža un Burtnieku ielu), kā tas redzams, piemēram, 1915.g. kartē:

Un tas nav mans izdomājums. Pagūglējot ‘Sīriusa kolektors‘, parādās ieraksti par kanālizācijas izbūvi Teikā un Čiekurkalnā, kas rāda arī, kur palicis grāvis — salaists pazemes caurulēs. Un tiešām — vietām grāvja trase jaušama pēc kanālizācijas kontrolakām.

Bet kāpēc Sīrija, ne Sīriusa? Jo kārtīgā latviešu valodā latīņu ‘Sīrius’ ir Sīrijs.

Un nobeigumā, kā Sīrija grāvis izskatās dabā.

Sīrija grāvis starp Čiekurkalna tirgu un dzelzceļu. Skats no Palmu ielas Džutas—Viskaļu ielas dzelzceļa pārbrauktuves virzienā

Sīrija grāvis starp Čiekurkalna tirgu un dzelzceļu. Skats no Palmu ielas Džutas—Viskaļu ielas dzelzceļa pārbrauktuves virzienā

Sīrija grāvja caurtekas Teikas puse pie Džutas—Viskaļu ielas dzelzceļa pārbrauktuves. Kā redzams, ūdens netek cauri caurtekai

Sīrija grāvja caurtekas Teikas puse pie Džutas—Viskaļu ielas dzelzceļa pārbrauktuves. Kā redzams, ūdens netek cauri caurtekai

Sīrija grāvja gals starp dzelzceļu un Čiekurkalna 1.līniju. Tālāk grāvis kopš aptuveni 1990.g. ielikts caurulēs

Sīrija grāvja gals starp dzelzceļu un Čiekurkalna 1.līniju. Tālāk grāvis kopš aptuveni 1990.g. ielikts caurulēs

Margas Čiekurkalna 1.līnijā, kur reiz bija Sīrija grāvja caurteka. Skats uz dzelzceļa pusi

Margas Čiekurkalna 1.līnijā, kur reiz bija Sīrija grāvja caurteka. Skats uz dzelzceļa pusi

Margas Čiekurkalna 1.līnijā, kur reiz bija Sīrija grāvja caurteka. Skats uz Čiekurkalna pusi

Margas Čiekurkalna 1.līnijā, kur reiz bija Sīrija grāvja caurteka. Skats uz Čiekurkalna pusi

Īss Sīrija grāvja posms pie Čiekurkalna 2.līnijas un 7.šķērslīnijas krustojuma. Skats no 7.šķērslīnijas

Īss Sīrija grāvja posms pie Čiekurkalna 2.līnijas un 7.šķērslīnijas krustojuma. Skats no 7.šķērslīnijas

Īss Sīrija grāvja posms pie Čiekurkalna 2.līnijas un 7.šķērslīnijas krustojuma. Skats uz 7.šķērslīnijas pusi

Īss Sīrija grāvja posms pie Čiekurkalna 2.līnijas un 7.šķērslīnijas krustojuma. Skats uz 7.šķērslīnijas pusi

Sīrija grāvja lejtece Čiekurkalna pļavās. Priekšplānā siltumtrase gar Stienes ielu

Sīrija grāvja lejtece Čiekurkalna pļavās. Priekšplānā siltumtrase gar Stienes ielu

Advertisements
Publicēts Uncategorized. Birkas: , . 1 Comment »

Viena atbilde to “Sīrija grāvis”

  1. Kaspars Says:

    Paldies par pētījumu un izzinošo informāciju!


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: